Heel wat voorzieningen binnen het Netwerk GG ADS bieden voor hun cliënten/patiënten telefonische ondersteuning aan als alternatief voor de normale dienstverlening.
Daarnaast is er een ruim aanbod van telefonische ondersteuning, onlinehulp of chatbox:
1. Lotgenotencontact via Luistergenoten door vzw Uilenspiegel. Contact en geüpdatet informatie: https://www.uilenspiegel.net/wat/luistergenoten
2. Luisterlijn van Similes: steun voor familielid van iemand met een psychische kwetsbaarheid, elke werkdag van 10u tot 12u, 016 244 200 (niet op feestdagen en tijdens schoolvakanties). Ook bereikbaar via mail luistervrijwilligers@hotmail.com
3. Nu praat ik erover: chatbox voor kinderen en jongeren die te maken krijgen met geweld of misbruik. Heel veel jongeren zitten vanaf nu verplicht thuis, soms in hele moeilijke thuissituaties. Angst en stress laaien hoog op bij veel kinderen en ouders. Nieuwe openingsuren in Coronacrisis: https://www.nupraatikerover.be/ (Maandag 14h-17h en 19h-22h | Dinsdag 18h30-21h30 | Woensdag 14h-17h en 19h-22h | Donderdag 19h-22h | Vrijdag 14h-17h)
4. AWEL en JAC: bereikbaar voor alle jongeren met vragen en problemen. AWEL (telefonisch via 102) en het JAC zetten in op versterking van de gekende openingsuren. Bij het JAC kunnen jongeren ook terecht via chat op afspraak. “De chatcapaciteit wordt vanaf donderdag 19 maart stevig uitgebreid met minstens 4 extra chatbeantwoorders per avond. Openingsuren AWEL: alle werkdagen van 18 tot 22 uur: https://awel.be/ | Openingsuren JAC online: alle werkdagen van 13 tot 19 uur: https://www.caw.be/jac/
5. CLBch@t en Teleblok: Voor scholieren en studenten en hun gezinnen is deze periode alles behalve evident. Voor hen leveren CLBch@t en Teleblok een extra inspanning. CLBch@t zet in op versterking van de capaciteit van de chatbox en op een uitbreiding van de openingsuren. Vanaf maandag 23 maart zijn ze gedurende ten minste 2 weken open op ma, di, wo, do van 14-21u. De CLB’s zetten daarnaast ook extra in op blended hulp via chat op afspraak. Normaal is de Teleblok-chat enkel geopend tijdens de examens maar door het coronavirus openen zij tijdelijk de chatlijnen en dit vanaf 17 maart tussen 18 en 23 uur. Hun vrijwilligers staan klaar met een luisterend oor. https://www.clbchat.be/ | https://www.teleblok.be/chat/chat-met-teleblok
6. 1712: hulplijn bij vragen over elke vorm van geweld of misbruik (voor kinderen, jongeren en volwassen), bellen via 1712, chat of mail (www.1712.be.)
7. 1813: zelfmoordlijn : telefoon (1813) / chat en mail: https://www.zelfmoord1813.be/, 1813 is het noodnummer van de Zelfmoordlijn dat je dag en nacht kunt bellen, 7 dagen op 7, om te praten over je zelfmoordgedachten. Je gesprek is volledig gratis en anoniem, of je nu met je gsm of vaste telefoon belt. Het nummer verschijnt zelfs niet op je telefoonrekening. Soms kan het even duren voordat er verbinding wordt gemaakt. Gelieve te wachten totdat je wordt doorverbonden. Wanneer de lijn bezet is, kan je ervoor kiezen om doorverbonden te worden met Tele-Onthaal
8. Tele-onthaal: Bel anoniem en gratis Tele-Onthaal 106 (24/7) of chat (op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 18 tot 23 uur en op woensdag en zondag al vanaf 15 uur) via www.tele-onthaal.be
9. DSI of Dringende Sociale Interventie Rode Kruis: Sinds vrijdag 20 maart zijn er dagelijks 6 vrijwilligers van onze dienst Dringende Sociale Interventie (DSI) aan de slag om vragen van emotionele burgers, die verband houden met de coronacrisis, telefonisch te beantwoorden. Ze doen dat ter ondersteuning van de calltakers die het infonummer 0800 14 689 – opgericht door de overheid – bemannen. https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/vrijwilligers-dringende-sociale-interventie-helpen-infonummer-overheid-bemannen/
10. CAW: Burgers met een hulpvraag: 0800 13 500, het CAW blijft bereikbaar, maar door de maatregelen tegen het Coronavirus doet men dit digitaal (mail/chat), en telefonisch (0800 13 500 = gratis, geen belkrediet nodig), er wordt gevraagd de postcode in te geven. op basis daarvan wordt men doorverbonden met het CAW in de buurt, zie ook https://www.caw.be/contacteer-ons/bel/ | Ben je een professional? Zoek dan de deelwerking die je wenst te bereiken.
11. Autisme chat: https://www.ligaautismevlaanderen.be/autismechat/ Tijdens de periode van dinsdag 17 maart tot en met 3 april hanteert men aangepaste openingsuren. Op die manier wil men tegemoet komen aan de uitdagingen die de Corona-maatregelen met zich meebrengen voor ouders en voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme. Men is in deze periode elke werkdag via chat bereikbaar van 10u tot 22u.
12. Druglijn: omwille van de Coronacrisis wordt de bereikbaarheid verdubbeld via chat. Men is nu van ma-vr van 12-18u online. “Iedereen brengt nu veel meer tijd thuis door. Niet vanzelfsprekend als je worstelt met drank- en andere drugproblemen. Evenmin als je nu thuis meer samen bent met een dierbare die ermee worstelt. Misschien wordt contact met je hulpverlener moeilijker of werd bezoek aan iemand in de hulpverlening onmogelijk. Dat kan zwaar gaan wegen. Bereikbaar via telefoon 078/15 10 20, chat of mail: zie https://www.druglijn.be/
13. Lumi: bij vragen rond gender en seksuele voorkeur. Lumi behoudt de gekende openingsuren maar verdubbelt het aantal beantwoorders die tegelijk online zijn. De chatbox is bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 18.30 tot 21.30 uur. https://lumi.be/
14. Eerstelijnspsychologische hulpverlening (ELP): De terugbetaling van Eerstelijnspsychologische (ELP) - sessies kan enkel en alleen op doorverwijzing van een huisarts/psychiater. Via het verwijsvoorschrift kan u ELP-sessies aanvragen voor uw patiënt/cliënt die tot de doelgroep behoren (voor meer informatie m.b.t. doelgroep en voorwaarden zie hier .
Lijst van de psychologen/orthopedagogen die ELP-sessies organiseren aan terugbetalingstarief:
15. Psychologen en psychotherapeuten: Zoekt U een psycholoog die nog werkt en ook effectief plaats heeft om Uw patiënt met nood aan zorg te helpen volstaat het ons te mailen op het e-mailadres info@klippv.be of neem contact op met de regiogebonden psychologenkring. Psychologenkringen actief in het Netwerk GG ADS:
Info tevens te vinden via:
- https://www.vind-een-psycholoog.be/ ==> Update rond therapie tijdens Covid-19-lockdown: Ook tijdens Corona blijven heel wat psychologen in aangepaste vormen therapie voorzien. Dat kan bv. via video call, telefoon, chat of e-mailtherapie. Deze vormen van therapie kunnen tijdens een periode van lockdown even waardevol zijn als een face-to-face gesprek.
- https://www.vindeentherapeut.be/ ==> Update rond therapie tijdens Covid-19-lockdown: Ook tijdens Corona blijven heel wat psychotherapeuten in aangepaste vormen therapie voorzien. Dat kan bv. via video call, telefoon, chat of e-mailtherapie. Deze vormen van therapie kunnen tijdens een periode van lockdown even waardevol zijn als een face-to-face gesprek.
16. iedereenok.be: online ondersteuning (programma) rond stresshantering tijdens corona - periode www.iedereenok.be
17. Tweedelijnshulp vanuit het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) Voor mensen met ernstige angst- of andere psychische klachten n.a.v de coronacrisis die geen opname behoeven. Wanneer hulpverleners op de eerste lijn merken dat een cliënt niet voldoende kan geholpen worden met een eenvoudig ondersteunend gesprek (counseling) kunnen zij hun cliënt doorverwijzen naar het CGG waar gespecialiseerde telefonische hulp beschikbaar is. Tijdens dit telefonisch gesprek wordt er oplossingsgerichte hulp geboden. Wanneer blijkt dat bijkomende gespecialiseerde ambulante hulp noodzakelijk is, volgt verdere opvolging door het CGG voor zover personeel beschikbaar is.
CONTACT
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer